Vikten av god service

God service är en av de absolut viktigaste aspekterna när det kommer till turism, samtidigt som det är ett ämne som inte alltid får tillräckligt mycket uppskattning och uppmärksamhet. Vare sig man är arbetsgivare eller anställd, turist eller reseledare så är kvaliteten av de tjänster och det bemötande man får (respektive erbjuder) något av avgörande betydelse för hur lyckad semestern eller besöket blivit.

Om man driver ett företag inom turism, till ett exempel ett hotell, en restaurang eller en resebyrå är servicen något man bör prioritera, men det är inte alltid det lättaste. Medan det inte alltid är så svårt att hitta personal så är det desto klurigare när det kommer till bra personal och det är just därför som man med stor behållning kan vända sig till placerapersonal.se som är specialister på att hitta precis dem du behöver.

Varför är det så viktigt?

Låt säga att du har en fin restaurang som du har lagt ner massor med tid och pengar på för att få den i tipptopp skick. Lokalen ser strålande ut och ligger på en kommersiellt fördelaktig plats och du har lyckats hitta en riktig stjärnkock som kan förtrolla dina gäster med sina kulinariska kunskaper! Låter perfekt, eller hur? Men så är serveringspersonalen otrevlig! Hur väl tror du att det kommer att gå?

Turistindustrin är inte den lättaste och då den i stor del är baserad på tjänster har

god kundservice blivit avgörande för vem som överlever och vem som inte gör det. Det spelar ingen roll hur många kvalifikationer en anställd har om denne inte kan vara trevlig mot kunden. Konkurrensen är hög och läser man besökarnas recensioner ser man att klagomålen lika ofta handlar om bemötandet som produkten.

Hur räddar man en situation

Om man av någon anledning inte lyckats ge kunden det han eller hon vill ha så finns det fortfarande sätt att rädda sig ur situationen. Om maten serverats kall, om rummet man utlovat blivit dubbel bokat eller om planet blivit försenat så är det viktigaste av allt att man visar kunden att man vill göra allt för att ställa saker till rätta igen. En dålig måltid kan räddas med att man bjuder på en extra flaska vin medan nya rätter förbereds, en dubbel-bokning klaras av genom att man hittar ett likvärdigt alternativ till ett lägre pris och en flygförsening görs mer acceptabel om man ständigt håller kunden uppdaterad och ser till att de har någonstans att vänta, gärna med en drink i handen.

Har man en besvärlig kund så gäller det att inte tappa fattningen, det värsta man kan göra är att käbbla emot. Även om man vet att maten var varm när den hamnade på bordet så är det ingen idé att insistera, utan behåll leendet och återkom med en varmare rätt.

Leave a Comment