Trender inom turism

Ända sedan rika ungdomar gjorde ”Den stora turen” eller Grand Tour som den kallades mellan 1600- och 1800-talen så har turismen genomgått diverse förändringar både vad gäller tjänster och efterfrågan. Medan det på den tiden framförallt handlade om kulturella upplevelser i syfte att utbilda dem som reste, så är turismen idag mer inriktad på sol, bad och äventyr.

För den som jobbar inom turism så är det alltid viktigt att vara lyhörd inför dessa förändringar då de kan bli avgörande för huruvida det går bra för ens företag eller ej.

Vad turister vill ha

Svenskar reser mer än någonsin, både inom och utanför rikets gränser, och sedan charterindustrin kom igång på 70-talet har utbudet bara blivit större och större. En gång i tiden var det framförallt Spanien, Frankrike, Italien och Grekland som gällde men idag reser folk till jordens alla hörn. Visst är det fortfarande sol och bad som gäller framförallt, men idag finns det också krav på aktiviteter och hållbarhet. Det har också blivit mycket viktigt att hotell och restauranger har WiFi, då i princip alla turister idag är uppkopplade på nätet. Tack vare tjänster där man erbjuder bra program vad gäller internet, kommunikation och nättjänster som tpo.se är det idag lätt för företagare att erbjuda den bästa servicen åt sina gäster och medarbetare.

Även efterfrågan på WiFi har idag ändrats något under de senaste tio åren då det innan enbart fanns ett behov av uppkopplingsmöjligheter på rummet, medan turister idag föredrar hotell som även har gratis internet vid simbassänger och på stranden. En så enkel sak som tillgängligheten till WiFi kan bli den avgörande faktorn för vilket hotell som bokas till semestern.

Aktiviteter och miljö

För många resenärer räcker det fullt och gott med varmt väder och en strand när de åker på semester, men nuförtiden är det också vanligt att turister vill göra saker under sin vistelse. Utflykter, spa, kurser, fågelskådning och sport är några exempel på saker som folk vill göra på semestern, och det har blivit allt vanligare med vandrarsemestrar, yoga-retreats och matlagningturer. Känslan av att ha gjort något under sin lediga tid gör att många upplever semestern som roligare och mer meningsfull, och därför stiger efterfrågan.

Också frågor som miljö och hållbarhet har lyfts fram inom turistindustrin under de senare åren, och det finns idag många som söker sig till hotell där man satsar på miljövänliga alternativ som till exempel solenergi, plastförbud och vegansk mat. Många hotell är idag helt rökfria, och det finns ofta tillgång till hälsosam mat på en helt annan nivå än förr. Oavsett om landet i sig har en ökad medvetenhet eller inte så är många som jobbar inom turistindustrin medvetna om att turister idag har andra behov, och anpassar sig därefter.

Leave a Comment